petrawillemijn.reismee.nl

Mijn eerste 2 weken in Noorwegen

Lieve lezers,

Mijn eerste 2 weken in Noorwegen zijn al voorbij! Vandaag heb ik expres een dagje rust gepakt om te verwerken wat ik allemaal heb gezien en gedaan, maar ook om deze blog te schrijven en om mijn tijd te kunnen besteden met God en het woord. Op 2 september kwam ik aan in Oslo na een voorspoedige reis, ik ging meteen naar mijn eerste host een Filipijnse vrouw genaamd Evangeline, ik kende haar niet zo goed dus dat was wel interessant. Mijn moeder kende haar van een bijbelschool in Voorthuizen dus die had ons in contact gebracht. Ik werd meteen hartelijk ontvangen met 2 verse zalmburgers zodat mijn eerste maaltijd in Noorwegen zalm zou zijn, ik mocht zelfs in haar bed slapen en zij zou dan op de bank slapen. De Fillipijnse cultuur is enorm gastvrij. Evangeline is een zachtmoedige, wijze, vrolijke vrouw met een duidelijke roeping als Christen.

Dat weekend nam ze me mee naar een Fillipijnse 'Jesus is Lord' meeting. Het bizarre is dat ik voor deze reis een t-shirt had besteld met Jesus is Lord erop (de Heer weet alles). Ik mocht meteen in deze meeting kort maar krachtig mijn getuigenis delen en ik vroeg aan God waar ik het over mocht hebben. Hij zei; Over je hart en hoe ik het veranderd heb. Dus dat deed ik en ik was blij dat ik hiermee de mensen mocht bemoedigen, ik werd na de meeting volgestopt met allerlei eten en ook kreeg iedereen tas met pruimen mee van de pruimenboom die iemand in haar tuin had. Dat weekend hebben Evangeline en ik geëvangeliseerd met een vrouw die maar 5% zicht heeft genaamd Astrid. Ik werd daar zo door geraakt, dat ze ondanks haar slechte zicht regelmatig de straat op ging in Oslo om het evangelie te delen. Ook heb ik haar gevraagd of ik mocht bidden voor haar zicht, maar veel mensen hadden dat al gedaan zei ze. Dus ik bid dat ik nog een keer voor haar zicht mag bidden, en dat de Heer hersteld. We hebben wel wat gesprekjes gehad met mensen en ook hebben we voor wat mensen kunnen bidden, het was wel wennen om te evangeliseren in het Engels, maar ik kan nu wel zeggen dat ik het evangelie heb gedeeld op het opera-gebouw. Evangeline heeft me die dag de wereldberoemde skischans laten zien genaamd Holmenkollen en mij wegwijs gemaakt in Oslo. Ook zijn we naar een uitkijkpunt gegaan genaamd Frognerseteren. Het openbaarvervoer zit heel goed in elkaar in Oslo en is ook niet zo prijzig als in Nederland, het eten daar in tegen dat is hier echt verschrikkelijk duur.. Toen zijn we naar het meer gegaan genaamd Sognsvann en dat was een hele fijne plek, veel mensen komen daar om te recreëren vanuit de stad. Ook ben ik in Oslo bij de FIC Filadelfia International Church geweest en daar komen verschillende nationaliteiten samen, wat ook heel fijn was is dat bij deze kerk de preek in het Engels word gehouden, ik voelde me meteen welkom. Er was een anniversary van deze gemeente dus daarna gingen we buiten uitgebreid met elkaar eten en kreeg ik ook heel veel eten mee naar huis.

De dagen er na heb ik, hardgelopen en verschillende highlights bezocht zoals het eiland Hovedoya en daar heb ik gehiked. Ik heb het Vigelands park bezocht wat erg indrukwekkend was, Majorstuen, Karl Johans gate, en de Royal Palace. Daar had je typische Noorse wachters die wel wat weghadden van de Britse. Ook heb ik een gesprek gehad met een man van een souvenirswinkel over het geloof, hij was er niet open voor en hij bleef maar doorgaan hoe hij christenen afwees dus toen 'schudde ik het stof van mijn schoenen' en zei ik 'God bless you' en ging ik weer verder. Daarna nog gebeden voor deze man op de hoek van de straat. Ook waren er Roemeense vrouwen met magazines die dakloos waren en ze deden erg pusherig als je dan bijvoorbeeld een paar munten gaf zeiden ze dat het niet genoeg was. Maar toen kwam er een jong Roemeens meisje naast mij zitten en de heilige geest zei 'bid voor haar' dus dat deed ik en ik zag in haar ogen dat ze geraakt werd en ik gaf haar geld. Ik hoop dat ze haar wegen recht maakt en zich bekeert en dat Jezus met haar verder zal gaan. Verder heb ik de 13 jarige zoon van Evangeline ontmoet genaamd Trym en we hadden een gezellige tijd met elkaar. Ik heb 3 uur gekayakt over de Oslo-Fjord in 26 graden en het was fantastisch, diezelfde dag heb ik voor mijn host gekookt en ze vonden de Hollandse pannenkoeken als toetje fantastisch. Ook heb ik 26 km gefietst naar een sculpture park genaamd Ekeburg park, wat heel gaaf was, wel wennen om in de bergen te fietsen na ons platte kikkerlandje. Evangeline en Trym hebben me meegenomen naar Verdens Enden, en dat was de grootste rotspartij bij de kust die ik heb gezien waar je daadwerkelijk overheen kon lopen. Het betekend letterlijk het wereld-einde omdat het de zuidelijkste plek is onder Oslo bij de Noordzee.

Maar het volgende wat ik ga delen is tocht wel het allermooiste wat er is gebeurd in Oslo...

Op vrijdag ging ik hiken van Frognerseteren naar Sognsvann wat een mooie wandeling was door het bos. Bij het meer Sognsvann kwam ik een man tegen die op zijn sup worship aan het luisteren was, ik ging een paar meter verderop zitten en de Heilige Geest zei tegen mij; Ga met hem praten en dus vroeg ik of hij een christen was en hij zei ja. Na dat we even hadden gepraat begon Jphn te vertellen dat hij een christen was maar hij voelde zich niet vrij en hij zei dat hij vaak duisternis voelde. Toen vroeg ik of hij gedoopt was en hij zei ja lang geleden in mijn land (Zuid-Afrika) nu was hij getrouwd met een ongelovige Noorse vrouw. Hij had niet veel christenen om zich heen ook was hij verslaafd aan alcohol en vertelde hij dat hij vroeger in aanraking is geweest met onder andere voodoo en hij vertelde dat hij al 10 jaar iets bewegends had zitten onder zijn huid (demonisch dus). Ik zei tegen hem je bent nog niet vrij, wil je vrijgezet worden? Geloof je dat Jezus dat kan? Hij geloofde dat en hij vond het zo bijzonder dat ik op zijn pad kwam. Hij wilde dat en toen belde ik mijn host op die hier ervaring mee had. De volgende dag kon ik met mijn host iemand anders (die hier ervaring mee had) en John rond de tafel zitten en toen hebben we een bekeringsgesprek gevoerd en heeft hij vergeving gevraagd aan God en bevestigd dat hij zich van al zijn zondige wegen wil bekeren. Daarna hebben wij doormiddel van handoplegging demonen er uitgestuurd in de naam van Jezus, en hij opende een paar keer zijn mond en toen waren ze er al grotendeels uit. Toen hij zich opgelucht voelde en er vrede over hem heenkwam wisten we dat het goed was en daarna hebben we John verteld wat de doop daadwerkelijk inhoudt en hoe krachtig de doop is en toen zijn we naar een ander huis gegaan en hebben we hem met de huiskerk die daar aanwezig was gedoopt in de badkuip. Toen hij boven water kwam hebben we weer gebeden voor bevrijding en toen ging zijn mond weer een paar keer open net als die middag tot we echt de kracht en de vrede van God over de ruimte voelde komen en toen gingen we hem 'dopen' in de Heilige Geest zoals in de bijbel beschreven staat in handelingen en toen ontving hij tongentaal als teken van de Heilige Geest. Toen was hij vrij en opnieuw geboren! Dus we hebben een nieuwe discipel gemaakt in de naam van Jezus, hallelujah! Daarna hebben we gezongen met elkaar 'I have decided to follow Jesus'. Ik ben erg blij dat John deze groep discipelen heeft in Oslo die hem gaan aansterken en begeleiden in zijn geloof de komende tijd. Mijn verlangen was al langere tijd dat ik iemand mocht dopen, en zo heeft God mijn verlangen ook beantwoord. Danku Heer!

Ondertussen ben ik aangekomen in Bergen en daar heb ik Sharmane ontmoet, dat is de nicht van Evangeline en ze is heel erg lief. Sharmane heeft een appartement onder het huis van een Christelijke Noorse familie met 5 kinderen en helpt daar vrijwillig mee voor haar onderdak. Ze leeft volledig afhankelijk van God en van giften en God voorzag dit afgelopen jaar echt in haar financiën, heel erg bijzonder. Deze familie geven hun kinderen homescholing onder het mom; De Israelieten lieten hun kinderen ook niet opvoeden door de Palestijnen. Eg bijzondere familie waar ik veel van kan leren en de kinderen spreken heel goed Engels. Bergen is een prachtige stad met zo'n kleine 300.000 inwoners. Ik heb de berg Floyen beklommen en we zijn met een hele leuke lift naar beneden gegaan. Ook zijn Sharmane en ik op een cruise geweest van Bergen naar Rosendal, en daar kregen we 3,5 uur om rond te lopen en dat is echt een prachtige plek, je hebt daar hoge Bergen die me een beetje aan Zwisterland deden denken, en we zijn naar een waterval gehiked. Deze plek is ook erg populair onder de Noren, en overal waar je kijkt zijn rozenstruiken aangelegd. Ik denk dat Rosendal en de boottocht er naar toe het mooiste is wat ik hier gezien heb, de boottocht ging over het wijduitgestrekte Hardangerfjord. Ik ben erg onder de indruk van Gods schepping.

Ook ben ik mee geweest naar haar bidgroep met hele lieve mensen met verschillende nationaliteiten, ze komen samen om te bidden en sommige leden van deze groep vasten dan ook die dag. Ze is ook deel van een kerk genaamd Influx en ik heb gisteren avond de pastor en zijn vrouw ontmoet wat heel erg fijn was, ik voelde me meteen op mijn gemak. Ik heb mijn getuigenis mogen delen, en toen deelde zij de getuigenis over hoe het echtpaar elkaar ontmoet hadden. Ze kregen ook heel erg op op hun hart van God dat ze mij mochten zegenen, toen ze hun handen op mij legden werd het compleet warm en een soort puur overweldigend gevoel kwam in mij op, alsof ik de heiligheid van God intens ervaarde. Ook kregen ze verschillende beelden en woorden voor mij. Onder andere dat mijn profetische gave zich meer gaat ontwikkelen, de rest houdt ik voorlopig tussen mij en God. Morgen bezoek ik hun kerk samen met Sharmane hier in Bergen, maandag is mijn laatste dag in Bergen ik denk dat ik die wandelend ga doorbrengen, en dinsdag pak ik de trein naar Oslo en daar overnacht ik. Woensdag reis ik dan eindelijk naar mijn DTS in Grimerud, waar ik erg veel zin in heb! Dit was de meest bijzondere vakantie die ik tot nu toe heb meegemaakt. Ik heb geleerd dat je wereldwijd familie hebt als gelovige en als je je openstelt voor God en simpelweg doet wat Hij zegt komen de mooiste gebeurtenissen op je pad.

Tusen takk voor het lezen van deze blog, en jullie gebed is altijd welkom!

Als ik voor jou kan bidden app of bel mij alsjeblieft, ik doe het met liefde.

Shalom, Petra



Reacties

Reacties

Eline Blankers

WAUW!! Kan niet wachten tot je op de base bent!!

Anna

Super super super. Dank u Jezus.
Zoveel zegeningen, nu al.

Jessica

Geweldig om te lezen Peet, benieuwd naar meer! <3

Wim

Hoi Petra, bedankt zeg, dat Jij daar Jezus handen en voeten wilt zijn

PapaPeter

Mooi dat je schrijft: 'schudde ik het stof van mijn schoenen en ging verder' bij iemand die het Woord niet wil horen.
Het enige wat je dan nog kan doen is voor diegene bidden. Fijn Peet, blijf doorgaan met zegenen en uitdelen!

Mama

Bijzonder allemaal.
Het klinkt alsof je daar als een vis in het water bent !

Evangeline

Indeed, God has a purpose for your early trip to Norway. Jesus never stops to amaze me! And I am so blessed for every moment we have spent together fellowshipping at my home or with others. You are a blessing to anyone you come into contact with and are a great testimony of how Jesus transforms lives to those who are willing. ???

Rachel

Ik had je blog al gelezen, maar nu nog een keer; met reactie van mij.
Zus, wat heerlijk! Wat gaaf! Wat je allemaal meegemaakt daar! Spread your wings and fly! You are made to do that!

Zus van blonde dropstaaf

Heerlijk hoor peet. Al deze verhalen. En wat een zegen die gastvrijheid ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!