petrawillemijn.reismee.nl

Nieuwsbrief: terug in Noorwegen

Hallo allemaal,

Terug in Noorwegen: Zondag zijn we aangekomen in Noorwegen voor onze laatste week debrief en diploma uitreiking. Helaas heb ik een buikvirus meegenomen en ben ik ziek geworden in het vliegtuig, eenmaal in Noorwegen is het verergerd en hebben ze besloten dat ik naar de dokter moest voor controle, omdat ik niets binnen kon houden besloot de dokter dat ik ter controle naar het ziekenhuis moest. Daar hebben ze mij aan het infuus gelegd tegen uitdroging, gelukkig kwam er niets abnormaals uit de bloedtesten dan een virus. Nu zit ik in isolatie op de basis tot alle symptomen verdwenen zijn, het gaat gelukkig al veel beter en ik ben alweer bijna de oude. Ik ben wel een beetje verdrietig dat ik iedereen moet missen nu, maar deze tijd kan ik wel mooi gebruiken om de outreach te verwerken en deze nieuwsbrief te schrijven.

Highlights van de trektocht:We zijn met ons team in de Himalayas gaan trekken, dat was echt heel erg gaaf! We zijn in 12 dagen van Jumla naar Rara lake gelopen met 1 gids en 2 andere zendelingen. We zijn naar een gebied gegaan die al voorzien was van audio bijbels, dus dit was een follow-up moment. We zijn van dorpje naar dorpje gelopen en we hebben daar het evangelie gedeeld, onze getuigenissen, maar ook aanbidding op de daken en gebeden voor de mensen daar. Het verschilde enorm per plek hoe open de mensen waren, veel mensen waren Hindu en dachten dat ze Jezus konden volgen naast alle andere goden, en anderen die waren in het verleden genezen door Jezus maar durfden Hem niet te volgen omdat ze bang waren buitengesloten te worden door de dorpelingen. In een ander dorp kwamen we een leraar tegen die erg open stond voor Jezus en het graag wilde onderzoeken en die hebben we een audiobijbel kunnen geven. Ook kwamen we op een plek waar er een witchdokter was die veel invloed had daar in het dorp, we voelden een enormde geslotenheid en na het delen van het evangelie en aanbidding waren er mensen om ons heen gaan staan maar in plaats van dat ze naar ons kwamen voor gebed (wat normaal vaak gebeurde) stonden ze daar te lachen. We hebben de witchdokter verteld dat Jezus de weg de waarheid en het leven is en daarna hebben we na overleg en gebed de stof van onze schoenen geschud en zijn we verder gegaan. 's Avonds hebben we in gebed gestreden voor dit dorp. We kwamen aan bij een trekkers-hotel en daar werkten een stuk of 5 jongens. We gingen als team aanbidden rondom het vuur en we merkten dat ze er bij kwamen staan en dat er openheid was. Een 15 jarige jongen vertelde ons dat hij wees was en dat hij zijn ouders had verloren in een ongeluk en mijn hart brak, ik vroeg of ik voor de jongen mocht bidden. Dat nodigde ons uit om het evangelie en getuigenis delen over Gods goedheid. Op een gegeven moment konden we bidden voor de jongens, en we gingen uitspreken wat we van de Heilige Geest doorkregen, we baden identiteit over ze uit maar ook profetisch. De volgende morgen kwam er een van de jongens naar ons toe die zijn leven aan Jezus wilde geven! Toen heeft hij zich bekeerd en hebben we een verlossingsgebed met hem gebeden. We hebben hem gekoppeld met de locale pastor. Hij kreeg een audio bijbel en hij ging dit meteen delen met zijn vriend. Ik ben zo dankbaar hiervoor! God is goed en Hij had deze ontmoeting al lang ingepland. Zo zijn er natuurlijk meer verhalen en ontmoetingen maar dit was echt heel erg bijzonder.

De laatste weken:Ik geloof dat door simpelweg in dit land aanwezig te zijn en God groot te maken en glorie te brengen in de bergen/dorpen/steden er al veel verandering in de geestelijke wereld komt. Onze strijd is tegen de hemelse gewesten en niet tegen vlees en bloed. Voor en na de trek zijn we als team actief geweest bij Iris ministries, die een huis hebben genaamd Freedom House waar kinderen van de straat worden gehaald en worden opgevangen en opgevoed. Ook hebben ze een kerk waar we deel hebben genomen. Daarnaast hebben we met de meiden samengewerkt met New Venture, een noodopvang voor alleenstaande moeders. Daar gingen we 3x per week heen om kaarten te maken, sieraden en breien. Met deze skills kunnen ze geld verdienen. Daar hebben we onze getuigenissen kunnen delen en daarna hebben we met hen geoefend hoe ze Gods stem konden verstaan en voor elkaar konden luisteren. Ook was er een vrouw die tijdens het gebed begon te schreeuwen en dat was demonisch, dus toen hebben we voor bevrijding kunnen bidden voor haar. Die is toen gelukkig vrijgezet. In deze outreach zijn er in totaal 2 bevrijdingen geweest, en ik heb begrepen dat het in dit land erg gebruikelijk is omdat ze al op een hoog level spiritualiteit ervaren met alle tempels en goden. Ook zijn we savonds de straat op gegaan samen met een team van Iris minstries, daar hebben we het evangelie gedeeld maar ook eten gekocht voor daklozen en verslaafden. Daarna hebben we ze voor de kerk uitgenodigd, en sommige mensen zijn inderdaad naar de kerk gekomen. Ook heb ik een vrouw ontmoet in een rolstoel die flesjes water verkocht en die heb ik gesponserd maar ook hebben we haar het evangelie kunnen delen en voor haar kunnen bidden, ze stond erg open en is toen ook naar de kerk gekomen! Het mooie is dat de mensen die naar deze kerk van komen, gelijk geholpen en gediscipeld worden.

Wat ga ik nu doen? Ik ben van plan om deze zomer deel te nemen aan The Send, dat is een organisatie die mensen door heel Europa oproept om all in voor Jezus te gaan. The Send is een evenement dat op 25 Juni plaats vind in Telenor Arena Oslo. Maar om jongeren aan te sporen om actief voor Jezus te gaan, zullen er vanaf april verschillende traveling teams door Noorwegen en Europa om pre-gatherings te houden in verschillende steden. Ik ben van plan om van 19 april t/m 25 juni daar in betrokken te zijn. Het stopt namelijk niet na 25 juni, dan worden de jongeren geactiveerd in verschillende gebieden zoals: bible, prayer, neighbourhoods, schools & education, children in need, the nations. Dit is het grootste Christelijke evenement in Noorwegen sinds Billy Graham. Dit heeft niet alleen invloed op Noorwegen maar op heel Europa. Ik geloof dat Europa Jezus hard kan gebruiken, ook geloof ik dat er een opwekking komt en dat dit een zeer belangrijke stap zal zijn.

In April kom ik 1,5 week naar huis om even bij te komen van de DTS en iedereen weer te kunnen zien. Bedankt dat je meeleeft met mijn avonturen, en bedankt voor je gebeden.

Liefs, Petra



Reacties

Reacties

Tante Lea

Fijn dat je weer opknapt. Ja het wordt natuurlijk wel een punt als je straks de groep gaat verlaten
want je hebt veel met elkaar meegemaakt. Ik ken het gevoel. In het begin houd je nog contact maar na een poosje blijven er enkelen over. Uit de foto's merk ik wel hoe jullie genoten hebben.
Wie van jullie zou er anders in de Himalaya komen?
Dat is een grote gave die jullie ontvangen hebben en als je daarbij ook het idee hebt dat je mensen hebt ONTMOET
ontmoet dan is de uitzending geslaagd.Liefs je tante Lea.

Marieke

Koester al je avonturen en haal er je levensdraden uit voor de toekomst. Beterschap peet. Ik denk aan je!

Marieke van der Poort

Levensdraden moet levenslessen zijn *stomme autocorrect

Hennie

Een heel avontuur met God als je uitstapt voor de 'grote opdracht'. En bijzonder dat je ook al vruchten mocht zien. Feest in de hemel. Ik hoop en bid dat je snel uit quarantaine mag en de DTS met de groep kan afsluiten. Zegen en lieve groeten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!